6 Des 2008

SALAM EID' ADHA @ HARI RAYA QURBAN

2008/1429 HIJRAH…

Semoga Eid' Adha 1429 H akan menyemarakkan hati dan jiwa kita, sebagaimana pengorbanan, keikhlasan, kesabaran serta ketaatan Nabi Ibrahim dalam melaksankan perintah Allah …..

Oleh itu… wahai kaum muslimin…. Rebutlah peluang yang masih ada ini dalam kita melaksanakan perkara yang dituntut oleh Allah….

Perbanyakkan amalan ibadat, sedekah & berbuat kebaikan agar semua ini dapat memberi manafaat yang besar buat kita dan beroleh ganjaran pahala…..

Semoga roh & semangat dari pelaksanaan ibadat qurban akan dapat kita hayati bersama demi melihat kembali Islam akan kembali gemilang dan bersinar ke seluruh pelosok dunia….

Sebagai umat Islam… banyak pengajaran serta iktibar yang boleh kita ambil sempana peristiwa penyembelihan Nabi Ismail Oleh Nabi Ibrahim..

Bagaimana ketaatan, pengorbanan, keihklasan serta kesabaran Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dalam melaksanakan segala perintah dan suruhan ALLAH…Nabi Ibrahim bersedia mengorbankan puteranya yang tercinta Nabi Allah Ismail a.s demi akur dan patuh akan perintah Allah swt, walaupun akhirnya yang dikorbankan adalah binatang lain yang digantikan oleh Allah swt, yang pentingnya di sini adalah komitmen dan kesediaan menerima dan menjunjung titah perintah Allah swt walaupun ia melibatkan sesuatu yang kita kasihi atau hargai.

Akhirnya….. pengorbanan, keihklasan serta semangat ukhuwwah merupakan nadi dalam kehidupan umat ISLAM dalam kita menghayati serta memahami konsep & pengajaran dalam ibadah tersebut.……

Ya Allah Ya TuhanKU…. Engkau teguhkanlah keimanan dan ketaqwaan hambamu ini dalam perjuangan Islam..

Ya Alllah.. engkau tetapkanlah jiwa dan hatiku di atas perjuangan ISLAM… dan janganlah engkau membolak-balikkan hati ini Ya Allah… tetapkanlah di atas agama mu (Islam)… Amin….

Tidak ada komentar: